החזון שלי לגבי אימון פסיכולוגי ב 400 מילים

 

אימון אישי הוא מקצוע ש"תפור" למאה ה-21 ונובע מרוח הזמן. האימון היא פעולה ממוקדת-תוצאות ותכליתית שמטרתה לקדם הגשמת מטרות ושאיפות, הגשמה עצמית ומימוש הפוטנציאל האישי של המתאמן. בכך האימון עונה על צרכי התקופה של מיקסום הפוטנציאל האינדיבידואלי בצורה תכליתית ומהירה. מסיבות אלה האימון התפתח ב 25 שנות קיומו בצורה אקספוננציאלית וכיום מקצוע האימון הוא השני בעולם בקצב התפתחותו לאחר מקצועות טכנולוגיות המידע.

עם זאת אין להתעלם מרתיעה מהתחום בציבור הרחב ובקורת רבה באקדמיה שנובעות לעיתים קרובות מחוסר הכשרה מתאימה ומספקת של מאמנים וגם מחוסר הגבולות של עיסוק זה. אימון אינו דיסציפלינה מדעית מוגדרת ולכן איננו מחויב לנורמות ולסטנדרטים של מחקר מדעי תקף.

אפשר לומר שכיום עולם האימון נמצא על פרשת דרכים: גישות של אימון מתחברות לעיתים למגמות של הניו אייג' ולחיפוש של פיתרונות סינטטיים וטכניים. בספרי אימון רבים אנו שומעים סיסמאות כמו: מה שתרצה תשיג, חשוב טוב יהיה טוב, האמן בעצמך, חשוב והתעשר וכו' עצות אלה יש בהן לעיתים לא מעט חוכמה אך אין הן מייצרות שינוי בדפוסי ההתנהגות.   אנשים מוכשרים וחכמים רבים שבאים לתחום האימון ללא רקע במדעי ההתנהגות לא תמיד מבינים את המורכבות של תהליך השינוי שמצוי בליבת האימון והפסיכותרפיה.

 אימון עוסק בשאיפות הגבוהות ביותר של האדם כמו מימוש עצמי, הגשמת החזון האישי, הטבעת חותם, זיהוי וניהול מערכת הערכים. אלה הם נושאים שנילמדו בהרחבה ע"י הפילוסופיה האקסיסטנציאלית והפסיכולוגיה ההומניסטית אך מבחינה מחקרית קשורים לתחומי ידע רבים.

 אני רואה באימון הפסיכולוגי תחום ידע שחוט השדרה שלו הוא פסיכולוגי אך הוא בעל פוטנציאל מהפכני ליצירת גישה אינטגרטיבית ושילוב מתודולוגיות, רעיונות ותפיסות מדעיות מתחומים רבים למימוש הפוטנציאל האישי וההגשמה העצמית של המתאמן.

על העוסקים באימון פסיכולוגי לשאוף לפתח דיסציפלינה אימונית חדשה שנשענת על מחקר מדעי וטכניקות יישומיות מתחומי ידע רבים. למשל חקר הבסיס הביולוגי והתרבותי של מערכת הערכים  קשור למחקר אתולוגי של פסיכולוגיה משווה והתנהגות בעלי חיים (לדוגמא מחקרים על אלטרואיזם), ללימודי תרבות (למשל לחקר הכוחות והמשמעויות שמפעילים אותנו)לפסיכולוגיה התפתחותית (למשל תהליכי התפתחות רגשיים וקוגניטיביים ויצירת מרחב החיים של האדם). גם חקר הלימוד של העצמי כמערכת מורכבת לא ליניארית בעלת אירגון עצמי הוא תחום הלימוד של תורת המערכות ומדעי המוח (למשל גם המוח וגם העצמי נחשבים למערכות מורכבות מסתגלות ויש מקום למחקר של יחסי הגומלין ביניהם).

אימון פסיכולוגי עוסק במיכלול ההתנהגות האנושית ובעולמו הנפשי של האדם בסביבתו החברתית-תרבותית ולכן הוא בעל מימשק עם דיסציפלינות רבות. עלייתו המהירה של תחום מרתק זה מציינת תחילת יצירתו של ידע חדש ומתחדש רב מימדי ורבתחומי  שמאתגר את כולנו להמשיך ולפתח.    

 

פרופ' ארנון לוי 

אהבתם את המאמר?

Share on facebook
שתף בפייסבוק
Share on twitter
שתף בטוויטר
Share on linkedin
שתף בלינקדין
Share on pinterest
שתף בפינטרסט